طرق مختلف حل منا زعات

 

طرق مختلف براي حل منا زعا ت وجود دا رد که ازنظر عمومیات با هم مشابهت دارند مثال های آن ذيلآ ا را يه ميگردد:

 

ده روش مهم  حل منا زعه :

 

توقعا ت :

 

بخاطرروش برد برد  خود را آماده سازید. طرزفکر شمادر يک مکا لمه مشکل نقش بزرگ را درنتيجه کا ر ایفا ميکند.

ا ز نگا ه ا درا کي تصا ويري د ر ذهن ما مجسم ميشود.پس موضوع را مجسم  سازيد و مثبت فکر کنيد  از فلتر ها ي ا دا را کي خود آگاهي حاصل کنيداین نکته اروضع روز مره شما نیز منشا ميگيرد  يک ميحط مثبت را ايجاد کنيد  ( قهروکم خواب نباشيد)  

 

پلان/ برنا مه :

 

براي مکالمله خوب آماده گي قبلی بگيرید. نياز هاي  خود را که ا ز نا حيه منا زعه تهديد شده  وا ضح سا زيداز  ا هدا ف و موضع گيري تان اطمينان حاصل کنيدوکوشش نماييد که بهترين را ه حل را که شما ميتوا نيد توقوع نما ييد پيدا کنيد .

·        چه برا ي شما خوب ومنصفانه ا ست وچه براي تان حد اقل قابل پذيرش  ا ست ؟

·        به چه نوع شواهد و معلوما ت بیشترضرورت دا ريد ؟

·        به ا سترا تيژي خود فکر نما يید.

·         

بهترين بديل براي يک توافق که از مذاکره حاصل شده باشد .

 

بدا نيد که به چه موا فقه خوا هيدکرد کدام مسايل در منازعه شامل است  . سعي نمايی د که بديل جانب مقابل را ارزيا بي کنيد تا حد ممکن درحل مذا کرا ت هد ف کا ملآ ا رتبا ط ميگير د به نزديک شدن به بديل جانب مقابل  هکذا شما بايد  درمورد ضعيف ترين روش  موا فقه به مذا کرا ت معلومات دا شته با شيد هردوا صطلا ح بهترين و ضعيف ترين بديل نتيجه برد يا باخت را در منازعه فراهم ميسازند .

 

تنظيم وقت :

 

برخورد شما دربرابر منا زعه ا زا نتخا ب زمان شروع ميگردد . 

ديا لوگ تانرا در ناوقت روز یا ختم کار آعاز نکنيد وهم چنان در روز اخير هفته هم از ديالوگ روي منازعه صرف نظر نماِ ييد زيرا شما  وجانب مقابل تان نميخواهد در رخصتي هفته هم از اثرفشار دیالوگ های ناتمام تحت فشارروحی قرارداشته باشید.

 

حاضر باشيد  :

 

محل منا سب وجا ي آ را م  را برا ي مکا لمه تا ن انتخاب کنيد  ، رودروصحبت کنيد بدون تشويش ، بدون تيلفون ، بدون ا يمل وبدون هراشتغال  ديگرا گر محل را براي مبا حثا ت ا نتخا ب ميکنيد خود را مطمين بسازيد که جا ي منا سب ، محرم ومصون با شد بسيا رخوب خوا هد بود که  ا ز هما ن ا بتدآ در مورد رعايت يک سلسله قواعد در جريان مباحثات به توافق برسيد . 

 

مجزا سا ختن مشکل :

 

به مشکل تمرکز کنيد نه به شخصيت ها و از حمله به جانب مقابل بپرهيزید اگر جانب مقابل فکر کند که تهديد ميشود،از خود دفاع خواهد کرد و رسيده گي به مشکل اساسي دشوار خواهد شد.

 

 

 

ا جتناب ا ز فرضيا ت:

 

مستقيم صحبت کنيد  ا زقيا س و فرضيات  جلوگيري کنيد .فرضيا ت رنگين و جالب بنظر ميرسد  ا مامملو ازبرداشت  ها ي مختلف نزد افراد مختلف ا ست، شما نميتوا نيد متيقين با شيد که طرف ديگر درمنا زعه ميدا ند که شما چه ميگويید .  

 

ا ستفا ده ا ز کلمه من:

 

ا زنقطه نظرخود صحبت کنيد مثلا من فکر ميکنم ، من ا حسا س ميکنم از کلمه شما استفاده نکنيد مانند شما گفتيد يا شما فکر ميکنيد. ملامت کردن  مشکل را بيشتر ميسازد شما بايد واضح سازيد که واقعا چه ميخواهيد  .

 

گوش دا دن فعا ل :

 

از مها رتها  ي گوش داد ن فعا ل استفاده کنيد. این مهارت ایجاب کنترول دوا مدا ررامنماید که آيا ديگرا ن را درست درک کرده ا يدموقف جانب مقابل را  دوبا ره بیان نماييد تا متيقن  شود که  شما درست گوش داده ا يد. به آينده توجه کنيد  درمورد آنچه که ا جرآ ميشود صحبت کنيد وپيوسته درمورد  اينکه آيا جانب مقابل را درک نموده ايد سو ال نماييد .

وقفه :

 ا گر ا حسا س ميکنيد که قا د ربه رعايت  ا حترا م  متقا بل نيستيد پس وقفه  بگيريد ،مذا کرا ت را در صورت ضرورت  به تعويق بيندا زيد مگرموا فقه کنيد که مذا کرا ت را دريک وقت معين در یک روز رسمي آ غا ز ميکنيد ا ين براي هردوطر ف زمينه را مهيا ميسازد که جر وبحث را بدون رنجش و روحيه انزجار ترک گويند. 

 

 

سه مرحله براي  حل منا زعا ت :

 

مرحله ا ول :  جستجو جهت در يافت طرز ديد جانب مقابل

§        سو ا ل ها ي را پرسا ن کنيد که به هد ف مسله ارتباط داشته باشد.

§        ازاشارات  وحملا ت لفظي  خود داري کنيد .

§        فعا لا نه گوش بدهيد ودقيق توجه کنيد که چه گفته شده ا ست صحبت جانب مقابل را قطع نکنيد.

§        موضوعات اظهار شده را خلاصه و تفسير نمائيد  . طرف مقا بل با يد به ا ين عقيده برسد که شما وي را درست درک کرده  ا يد.

§        يا د دا شت نما یيد .

مرحله دوم :   ا فها م وتفهيم واضح بکار بريد  .

§        تقا ضا ها ي خود را بيان کنيد وا گرضرورت باشد به صورت شفا ف وروشن تحريمات تانرا ابلاغ کنيد  .

§        کوشش ننما يید که طرف مقا بل را برآشفته سازيد ويا حملات هدفمند (پلان شده)  دا شته با شيد.

§        محترمانه ودقيق به گفته هاي طرف مقا بل گوش دهيد .

§        يقينی سازیدکه طرف مقا بل با پرسش سوا لا ت شما را درست درک کند  .

مرحله سوم : دريا فت راه  حل مشترک

§        کوشش نماييد از توقعات مختلف هدف مشترک را  استخراج کنيد  .

§        کوشش نما یيد آنوع را ه حل مشترک را دريا فت کنید که دربرگيرنده توقوعا ت وملا حظا ت هردو جناح با شد.

§        سعي نماييد که وسعت نظر وآماده گي بر ا ي دادن ا متيازدا شته با شيد. بکوشيد تا توقعات شخصی خود را کنار گذاريد  .

§        ا ز ا فها م وتفهيم درست در برابر جانب مقابل  کا ر بگيريد .

§        ا ز آن ميانجي کمک بخوا هيد که برا ي هر دوطرف قا بل قبول با شد.

 

تلاش هاي من بخاطر تغيير

به تعقيب اين سمينار ميخواهم د رمسايل ذيل تغيیرات بیاورم:

1-

2-

3-

 

 

قابل توجه : کوشش ننمائيد به يکباره گي تغيير بياوريد ،  بلکه مرحله به مرحله پیش بروید وتغییرآوردن را ادامه بدهید..

 

پروسه حل مشکل :

 

زما نيکه پروسه حل مشکل و حل منا زعه را بکار ميگيريد باید قدمه های ذيل را به تربیب مد نظر بگیرید. صرف نظر از بعضي قدمه ها ويا اجرای آن به ترتیب ديگر باعث کاهش توانائي شما در پروسه حل مشکل میگردد. پروسه حل مشکل بخصوص درمحيط کا ر بسيار مفيد وا قع ميشود.

 

                                          

قدمه ا ول : شما با يد پرا بلم را تشخيص نما ييد :

يکي ا زمشکلات عمده وا سا سي ا ين ا ست که برا ي حل مشکل ، مشکل درست تشخيص نميگردد يک مطلب بسيا رمهم ا ين ا ست که ا غلبآ طرفين منازعه جوانب بسيار  عمده را  درنظر نمي گيرند پس مشکل به حا ل خود با قي ميما ند هميشه با يد کوشش نما ييد که مشکل ا صلي ووا قعي را پيدا نما ييد که چه ميبا شد ودرکجا قرا ر دا رد.

 

قدمه دوم:  شما با يد درمورد مشکل حقا يق ومعلومات ابتدائي  را جمع آور ي وتنظیم نما ييد.  .

با يد کوشش نماييد که معلومات تا حد  توا ن درمورد مشکل جمع آ وري نما ييد ، معلوما ت خود را به شکل سا زما ندهي کنيد که شما را دردريا فت راه حل وتحليل بعدي آ ن کمک نمايد.

 

قدمه سوم:  شما با يد راه  حل براي  مشکل پيدا نمائيد  .

بعد ا زا ينکه معلوما ت وا طلا عا ت را  درمورد مشکل جمع آ وري کرديد ميتوا نيد براي در يافت  را ه حل آن مبا درت ورزيد کوشش نماييد که راه هاي  حل بيشتر ي را  در يافت نمائيد طرق مختلف براي انتخاب راه هاي حل وجود دارد.

·        شما ميتوا نيد با ديگرا ن صحبت نما ييد .

شما با يد درمورد مشکل با ديگرا ن صحبت نما ييد ممکن ا فرا دی وجود دا شته با شند که قبلآ درموردعين مشکل يا  مشکل مشا به آن  تجربه داشته  با شند ودريا فت اين نکته  که از کدا م طريق آن ها مشکل را حل نموده اند ميتوانند نظريات جديد را به شما عرضه دارند .

ا گر درمورد مشکل کا ري با ا شخا ص بيروني صحبت ميکنيد نبايد  محرميت کا ري دفتر  را افشا سازيد.

·        شما ميتوا نيد مباحثه گروپي را به پيش ببريد :

تخنيک هاي مختلف ابتکاری  برا ي پيدا کردن راه ها ي حل جديد وجود دا رد مانندروش تحرک ذهنی .

·        شما ميتوا نيد از  موسسات ديگر که به مشکل مشا به مواجه اند، بازديد نمائيد .    

شما ميتوا نيد ا ز ديگرا ن بيا موزيد که آنها چگونه با مشکلا ت برخورد نموده اند راه های حل آنها را ملاحظه کنید وسعي نما ييد که ارزيا بي کنيد چگونه موفقانه آنرا حل نموده اند  زيرا شما نيز ميتوا نيد ا ين را ه حل را در ا دا ره خود بکا رگيريد.

·        شما ميتوانيد درمورد مشکل مطا لعه کنيد.

معلومات ارزشمند  درنشریا ت متنوع موجود است  ما نند  کتب ، مجلا ت ، ا نترنت وغيره.

درا ين مرحله توجه با يد روي جمع آوري ساده نظريا ت صورت گيرد نه اينکه قبلا ارزيابي گردد  ، شما نبا يد خود را به پيش بيني ها ي قبلي محدود بسازيد.

 

قد مه چها رم: شما با يد راه هاي  حل ممکنه را ا رزيا بي کنيد:

يکتعدا د سوا ل ها ي مهم در رابطه به راه هاي حل ممکنه وجود دارد شما بايد از خود بپرسيد که آيا ا ين مفکوره منطقي ا ست؟

کوشش نماييد که روا بط متوقع بين مشکل وراه حل متوقعه  آن را مورد تحليل قرار دهيد و اطمينان حاصل نماييد  که ا ين را ه حل شما با مشکل ارتباط داشته باشد  

اگر مشکل درمحيط کا رموجود باشد با يد ا ز خود بپرسيد که آيا کا رمندا ن قا دربه حل آن هستند ،  دريافت بعضي راه هاي حل  ممکن ا يجا ب دا نش خاص  را نمايد ا لبته بدون ا شخا ص که دا نش تخصصي دا رند راه حل ديگر  ممکن نخوا هد بود.

·        اگرمشکل درمحیط کار باقی میماند باید ازخود بپرسید که آیا یکی ازکارمندان شما میتواند راه حل را عملی سازد. دریافت وتطبیق بعضی ازراه های حل ایجاب دانش ومهارت های خاصی را مینماید که بدون موجودیت اشخاصیکه ازدانش ومهارت های متذکره برخوردار اند، تطبیق راه حل ناممکن است.

·        مفکوره شما دررابطه به راه حل چه مقدار مصارفی را درقبال خواهد داشت. شما شاید مفکورهء خوبی برای حل مشکل داشته باشید ولی ممکن ازنقطهء نظر مصارف قابل تطبیق نباشد بناء مفکورهء شما عمل نخواهد بود. این حالت بیشتر درمحیط کاری حایز اهمیت است.

·        راه حل  چقدر به موقع است  .

بعضي مشکلا ت نيا ز به را ه حل عا جل وفوري دا رد بعضي نظريات شما ممکن خوب با شد ا ما براي تحقق ، مد ت طويل را دربرخوا هد گرفت بنآ ا يجا ب ميکند که دورا ه حل را ا نتخا ب نما یيم .

راه حل ا ولي که  عا جل بکار گرفته شود  وراه حل دومي که راه حل دوا مدا ر درآينده خوا هد بود .

حتي اگر به ا ين قوا عد توجه بيشتر مبذول داريد  ا غلبآ مشکل خوا هد بود که يک راه حل درست را ا ز بين مفکوره ها ونظريات مختلف  انتخا ب نما یيم دو تخنيک براي دسته بندی نظريات  وجود دارد:

·        درجه بندي انفرادی

·        درجه بندي گروپی

 

درجه بندي انفرادی : 

 

اين پروسه ا رزيا بي نظريات بطور جدا گا نه  ا ست شما ميتوا نيد ا ضا فه ا ز 4 سوا ل فوق الذکر را  درمورد هر نظريه بکار بريد وبعدآ هرکدا م را ا ز 1-5 نمره دهید (يک بسيا ر خوب و5 بسيار خرا ب )

با يد متوجه بود که درا ين روش يک ما نع وجود دا رد شما ممکن با نظريات ا ندک ودرجه بندي مسا وي يا تقريبآ مسا وي روش را خاتمه خواهيد داد  .

 

درجه بندي گروپی:

 

اين پروسه شامل مطالعه تمام نظريات است که بعداً بهترين را از بين انتخاب نموده  و درجه اول نام ميگذارريم  بعداً بهترين نظریه را از باقي مانده  انتخاب می نما ييم. پروسه را دوام ميدهيم تا اينکه تمام نظريات درجه بندي گردند . مانع اين روش اين است که رتبه بندي اضافه از (10) نظريه مختلف به يکباره گي مشکل است:

ممکن بهترين راه انتخاب براي  بهترين نظريه اين باشد که روش درجه بندي انفرادی وگروپی را ترکيب نمائيم  در قدم نخست تمام نظريات را درجه بندي مي نماييم   و بعداً تا (10) درجه بندي مي کنيم به اين ترتيب ما نکات قوت هر دو روش را بکار مي بريم .

قدمه پنجم : شما بايد بهترين راه  حل را انتخاب کنيد:

بعد از اينکه تحليل را انجام داديد بايد قادر به تصميم  گيري در مورد  بهترين  راه حل باشيد امکان ندارد که  بهترين  راه حل هميشه بالا ترين   نظريه درلست راه هاي حل  شما باشد اما احتمال دارد   در بين 5 نظريه خوب باشد وقتيکه راه حل را انتخاب مي نمائيد سه مطلب را به خاطر داشته باشيد.

·        بهترين راه حل شايد ازنقطهء نظر هزینه قابل تطبیق نباشد .

بايد نظريهء را انتخاب کنيد که مشکل شما را بدون هزينه بيشتر حل نمايد اگر نتايج متوقع از دو يا سه نظريه باهم اساساً مساوي باشند آن نظريه را انتخاب کنيد که کمترين  مصرف را داشته باشد .

·        احتمال خطر هميشه موجود است : 

راه حلي وجود نخواهد داشت که از خطرعاری باشد اين حقيقت طرفين منازعه  را از تصميم گيري شان منصرف مي سازد ، هميشه ميتوان  خطر را کاهش داد اما هيچگاه نميتوان آنرا کاملاً ازمیان برد.

 

·        در باره اشتباه کردن زياد تشويش  نکنيد  : 

اشتباه را نميتوان کاملا از ميان برد   در باره استراتيژي عقب نشنيني فکر کنيد ( اگر راه حل تان به ناکامي بانجامد چه خواهید کرد ؟) پلان قبلي بخاطر اشتباهات غير مترقبه بدين مفهوم است که ميتوان بزودي بدان رسيده گي نمود  .

قدمه ششم : تطبيق راه حل  : حتي بهترين نظريه در رابطه به راه حل اگربطورکامل تطبیق نشود امکان د ارد موثرواقع نشود. اين قدمه ها  شما را د رتطبيق صحيح نظريات کمک خواهد کرد .

·        به نظريات تان باور داشته باشيد :

هيچگاه نظرياتي  را که فکر ميکنيد مشکل را حل نخواهد کرد تطبيق نکنيد  .

·        ديگران را متقاعد بسازيد تا از نظريه شما حمايت نمايند.

اگر گروپی مجبوربه حل مشکل است این مرحله قابل تطبیق است. البته اين بسيار مهم است که حمايت آمر خود  را براي نظريات خود جلب نماييد ، راه حل گروپي به آساني آمر تانرا متقاعد ميسازد تا از آن پيشتباني نمايد . اگر صرف راه حل را خود تان دريافت مي کنيد بايد ديگران را  متقاعد بسازيد تا آنرا قبول نمايند  .

·        اجازه ندهيد که هراس  شما را عقب بکشد. هراس  از ناکامي يکي از خصلت هاي بشر است. هراس به خاطر از دست دادن وظيفه وشهرت وجود دارد در صورتيکه نظريه شما به ناکامي بانجامد اينوع هراس ها را هر گز به خود راه مدهيد  طرفين منازعه  بخاطر هراس درعملی  راه حل بسيار انتظار مي کشند اما اکثراً اين سکوت ميتواند حتي باعث ناکامي در حل منازعه  گردد  .

·        سراسرپيگري نمائيد :

بعضي نظريات زمان  ميخواهد تا عملا نتيجه بدهد.  اگر راه حل نتيجه فوري نداد نبايد آنرا  رد کنيد سعي نماييد آن را بررسي  کنيد تا مدارک آن را  دريابيد که چرا راه حل کار نمي کند پيش از اينکه راه حل ديگري را پيدا کنيد  .

 

 

قدمه هفتم: راه حل تانرا ارزيابي کنید

در يک مدت مناسب زماني بايد سودمندي راه حل تان را ارزيابي نمائيد و تصميم بگيريد که آیا کاربرد دارد طريقه خوب اين ا ست که راه حل تان را از طريق تکرار قدمه های تحليل  ارزيابي نماييد .     

تلاش هاي من بخاطر تغيير

به تعقيب اين سمينار ميخواهم د رمسايل ذيل تغيرات را بیاورم:

1-

2-

3-

 

 

قابل توجه : کوشش ننمائيد که به يکباره گي تغيير ا بياوريد ،بلکه مرحله به مرحله پیش بروید و تغییر آوردن را ادامه دهید..

 

اشتباهات  در حل منازعه:

 

طرف مقابل  را به شکل تحقیرآمیز بنام خطاب کردن : با احترام برخورد کنيد واز لحن مناسب استفاده کنيد.

·        تعصبات نژادي ، سني ويا جنسي

هميشه بايد از مسايل فوق  جلوگيري نماييد در غير آن منازعه بسرعت شدت خواهد يافت  

·        ملامت کردن     :

طرف مقابل  را متهم نسازيد زيرا  به عمل دفاعي متقابل منجر خواهد گرديد پس بهتر است که خود را در جهت راه حل کلي آماده سازيد

·        ناديده گرفتن نکات کليدي در صحبت هاي طرف مقابل  :

اگر نکات کليدي صحبت های طرف مقابل را ناديده بگيريد طرف مقابل فکر مي کند که شما حرف هاي او را جدي نگرفته ايد و همچنان به اين گمان خواهد شدکه شما کوشش نمي کنيد جانب مقابل را درک کنيد .

·        تهديدزباني يا حرکا ت جسما ني :
شما بايد از هر نوع تهديدات خود داري نماييد حتي اگر همکار شما عقب نشيني هم نمايد منازعه به هيچوجه حل نخواهد شد .

·        مزاحمت کردن  :

طرف مقابل را بگذ اريد چيزي را که بايد بگويد ختم کند قطع کردن صحبت نه  تنها بي ادبي است بلکه واقعيت ها ي را که جانب مقابل  ميخواهد بيان کند درک نخواهيد کرد .

 

·        مطرح کردن مسايل بي ربط:

شما بايد از مطرح کردن مسايل بي ربط خود داري نماييد به اصل موضوع تمرکز نماييد و بطور واضيح نکاتي را که  فکر ميکنيد بسيار مهم است بيان نمائيد.

تلاش هاي من بخاطر تغيير

به تعقيب اين سمينار ميخواهم د رمسايل ذيل تغيیرات بیاورم:

1-

2-

3-

 

 

فابل توجه :  کوشش ننمائيد به يکباره گي تغيير بياوريد بلکه مرحله به مرحله پیش بروید و تغییر آوردن را ادامه دهید .

 

روشهای متفاوت دربرابر منازعات:

طرفين ً در منازعات دو نوع تمايل  اساسي دارند

-            من صلح ميخواهم

-            ميخواهم که گفته هايم  حقيقت ثابت شود و درجهت منافع خود حرکت کنم .

به اساس اين دو تمايل پنج روش مختلف برخورد با منازعه .وجود دارد که قرار ذيل است :

 

اجتناب کردن :

اجتناب کردن يعني دوري  ازهرنوع حرکتي که مقابله را ببار مياورد  اين بدين  معني است  که نه  ضرورت خود رادر مورد منازعه در نظر ميگيريم  و نه از طرف مقابل را، افراد از منازعه طوري اجتناب مي کنند که يا رويا رويي را رد مي کنند و يا  هم به شکل فزيکي دوري  مي نمايند هنگاميکه اجتناب از منازعه بخاطر دوری یا پنهان شدن از منازعه باشد پس  اين روش نا موثر در منازعه است . در بسياري از قضايا اگر مشکل را ناديده هم بگيريم نا پديد نمي گردد . در برخي حالات اجتناب  موثر واقع مي  شود .

بطور مثال : شما قبلاً ميدانيد که از طريق اجتناب  منبع منازعه ناپديد مي شود  و يا وضيعت  در آينده بهتر ميشود..

 

 

همچنان اجتنا ب ميتوا ند به عنوا ن بک روش در حا لا ت به کا رگرفته شود که طرف مقا بل هيجاني  ا ست پس بهتر است که از صحبت روي منا زعه درچنين  حا لت صرف نظر نمائيم .

 

پذيرش  /  اطاعت :

افراد درروش پذيرش  به اطاعت کردن متوسل ميشوند يعني نياز هاي طرف مقابل را در نظر ميگيرند نه از خود را  . ازاين شیوه اکثرا توسط آنطرف منازعه که قدرت بیشتردارد، استفاده صورت میگیرد ویا توسط آمری که صرف علاقمندی های خود را دنبال میکند.  بخا طر ايجاد صلح از طريق آرا م سا ختن طرف مقا بل بکا ر گرفته ميشود با ا ين شيوه ميتوا ن فقط ا حسا سا ت را خا موش سا خت ا ما مشکل اساسي  مرفوع نميگردد روش پذيرش  با عث عدم رسيدن به را ه حل منا زعه شود فقط براي يک مد ت ميتوا ند منبع منازعه  را خا موش سا زد اما  با يد گفت که اين ا حسا س آر ا مش ميتواند براي مدتي مفيد وا قع گردد وراه حل ديگر پيدا شود بنا برين حا لا ت وجود دا رد که با يد از شيوه پذيرش  ا ستفا ده نما ييم ، بنا برين اگر اين شيوه را زيا د بکا رگيريم به حل وا قعي  مسا يل نا يل نشده واز ضرورت ها ي مشروع خود صرف نظر مي کنيم .

 

بخاطر داشته باشيد :که انسان نبايد آنقدر تواضع اختيار کند که مورد استعمال ديگران قرار گيرد  .

 

فشار/ زور

فشار وقتي وا قع ميگردد که ما نیاز ها ي خود را با جدیت تام در منا زعه مطرح سازيم  اين شيوه   معمولا توسط  نيرومندان بکا رگرفته ميشود که يا  هر دوطرف دا را ي قدرت ا ند وفقط  خوا سته ها ي خود را دنبا ل ميکنند ويا يکطرف قدرتمند است . اشخاص قدرتمند يا از مقام شان کار مي گيرند ويا هم تهديد مي کنند  .

اگر  د ر منازعات يکطرف قوي  است به ساده گي ميتواند طرف ضعيف را بترساند و تهديد نمايد اساساً دو مشکل عمده در کار برد اين شيوده موجود است:

·        اول اينکه : تضمين براي حل منازعه وجود نداشته که بتوان به اهداف فايق امد و فقط بهترين وسيله براي تامین منافع  زور مندان  است  .

·        دوم اينکه : طرف بازنده کاملاً مايوس گرديده  و کوشش مي نمايد که راه  حل مشکل را تخريب کند  هرگاه براي طرف ضعيف قدرت ميسر گردد در صدد انتقام برامده که منتج به شدت منازعه و نمايش قدرت  ميگردد . مشکل دیگر درين روش آن است که اگر يک زمان معين  آمر برنده  باشد و مادون بازنده  نتيجه اين خواهدشدکه مادون بيشتر در ساحه کار تحرک خود را از دست دهد .

از طرف ديگر فشار ميتواند يک شيوه موثر کنترول منازعات باشد اين شيوه يک  راه حل کوتاه مدت را ايجاد مينمايد  .

به خاطر داشته باشيد که :

"کسيکه مي برد اغلباً فراموش ميکند که چگونه ميبازد "

 

چانه زدن/امتیاز دادن
چانه زدن يعني  دريافت راه حل از طريق امتياز  دادن و امتياز  گرفتن است ، در اينوع سازش  هردو طرف ازموقف اصلي خود به يک موقف ديگر کنار مي آيند تا جايکه به موافقه برسند زيرا هردو طرف آرزو دارند به نتيجه برسند و چانه زني  انجام خوب داشته باشد در اين روش  برنده  و بازنده وجود ندارد زيرا قناعت آنها بطور کامل ازطریق دریافت راه حل توافق شده فراهم نمیشود . نسبت به روش پذيرش و اجتناب  در اين روش طرفين جر و بحث بشتر دارند .در اين روش بطور نسبي همکاري بين طرفين وجود دارد بنا بر اين اين يک روش عملي بوده و بيشتر در حل منازعات بکار ميرود  .

محتاط باشيد که تا چه اندازه ميتوانيد سازش بکنيد ( بخصوص در مذاکرات ) طرف مقابل  شايد امتياز دادن  شما را منحيث علامه  ضعف بپذيرد . نتيجه اين خواهد شد که در مذاکرات آينده طرف مقابل خود را قوی تر از شما تلقي مينمايد .

حل مشکل

 حل مشکل يک نمونه از حل منازعه است که رسيدن به راه  حل دوامدار و با ثبات در آن ميسر است . بر عکس روش  اجتناب ، حل مشکل با خود موضوع  منازعه برخورد مي نمايد ونیاز های شما و  جانب مقابل را  بر آورده ميسازد  ، اين روش بر خلاف روش سازش  توجه به ريشه هاي منازعه مي نمايد و منافع  شما را هم در نظر دارد ، در مقايسه با روش  فشار اين روش  به طرف مقابل  فشار نمي آورد که راه حل ناخواسته را قبول نمايد و سرانجام برخلاف روش چانه زنی درروش  حل مشکل براي دریافت  راه حل تلاش گردیده که هيچ یک ازطرفین احساس ننمايند که به طرف ديگرامتیازبدهند تا چیزي را که ميخوا هند حاصل نما يند.

روش حل مشکل طرفین درگیر را گردهم مياورد که راه حل منازعه را آزمایش بکنند روش حل مشکل توسط میانجی هم استفاده شده میتواند.

روش متذکره بنابردلایل ذیل کمترمورد استفاده قرار میگیرد:

1.     اين روش نسبت به دیگرروش ها به وقت  بيشتر ضرورت دارد .

2.     اين روش انرژی بیشتر میخواهد وضرورت به تعهد طرفین منازعه دارد.

3.     هردو طرف سعي بليغ دارند که به عین اهداف یا اهداف مشابه برسند هردو طرف واقعاً آرزو دارند که منازعه را حل نمايند و بسيار مهم اين است که طرفين در گير به اين باور اند که ميتوانند با توافق هم به راه حل بهتر برسند نسبت به اينکه مقابله کنند چنانچه آن ها بايد مشکل را ازنقطه نظر طرف مقابل ببينند.

بخا طردا شته با شيد " ا گرا ين روش بکا رگرفته شود بهترين روش را ه حل منا زعا ت بوده ميتوا ند زيرا با عث ایجاد راه حل دوا مدا رميگردد".

با يد بخا طردا شته با شيم که صرف یک روش مشخص برای حل تما م منا زعات نميتوا ند بکا ررود. با يد با روش های مختلف حل منازعات آشنایی داشته باشیم وبدانیم که در کدام حالات کدام یک ازروش ها موثرمیباشد. چا رت ذ يل استفادهء موثر ازروش هارا در حالات مناسب نشان میدهد:

 

                       سوابق منا رعه                                                          

روش های حل منا زعه

·        رسیدن به حل منازعه شاید مخرب ترازحالت منازعه نسبت به توان باالقوهء آن باشد.

·        طرفين به فرصت نيازدا رند که احسا سات شانرا فروکش کنند

·        اشخاص دیگر موقف بهتر برای حل منازعه دارند.

·        مشکل خودبه خود مرفوع خوا هد شد

·        چانس کمی برای شما وجود دارد که به اهداف خود نایل آیید.

روش اجتناب درحالات متذکره بهترین کاربرد را دارد:

·        طرفین درگير منبع اصلی منا زعه را تشکيل ميد هند

·        منازعه خود بخود  نميتوا ند حل شود

·        شما نسبت به خود به قناعت طرف مقابل بیشتر توجه دارید

·        فکرمیکنيد که موضوعات براي شما مهم نیست.

روش پذیرش درحالات متذکره بهترین کاربرد را دارد:

·        دقيقآ بدا نيد که شما حق به جا نب هستيد

·        مجبور به محافظت ازخود باشید

·        معيا رها وقوا عد با يد ا جرا شوند

·        ضرورت اقدام به عمل قاطع وسریع احساس میگردد.

فشا ر درحالات متذکره بهترین روش خواهد بود:

·        اهداف طرفین متفاوت است اما قدرت مساوی دارند

·        یک سازش موقتی برای یک موضوع مغلق ضرورت است

·        روش حل مشکل قابل استفاده نیست.

چا نه زدن درحالات متذکره بهترين روش خواهد بود:

·        طرفین به ا ين نتیجه برسند که رسيدن به مصا لحه بسيا رمهم ا ست

·        یک راه حل باثبات ودوامدار آرزو برده میشود

حل مشکل در حالات متذکره بهترین روش خواهد بود:

 

ذهنیت های مختلف درمنا زعه :

ا فهام وتفهيمی را که ما با جانب مقابل درجريان منا زعه بکارمیبریم کا ملآ مرتبط با طرز فکر ما میباشد که ازطريق علایم شفاهی وغیرشفاهی ا ظهارمیکنیم که چگونه طرز فکردرآن لحظه در برابر جانب مقابل داریم.

درتحليل معا ملات ذات البینی ميتوا نيم سه نوع ذهنیت را تشخيص کنيم:

ذهنیت خود بيني: ( من درست میگویم ، شما درست نمیگویید)

اين طرزفکرازاعتقادات ما سرچشمه میگیردکه خود را بلند تر ا زديگرا ن فکرميکنيم ميتوا ند نتيجه درک شخصي ما با شد. ا زقدرت ، نفوذ ودا نش بيشترکه ما دا ريم دراکثرا وقا ت ا حسا س تفوق طلبي در منا زعه نمودا رمیگردد درین حالت فکرمیکندکه امکان زیاد برد در منازعه را دارد.

افرادیکه دارای این نوع ذهنیت اند طوری ذیل برخورد مینمانید:

·        ا وا مرصادر میکنند.

·        تهد يد میکنند.

·        توهین میکنند.

 

ذهنیت خود را کم زدن : (من درست نمی گویم شما درست میگویید)

اين طرز فکر نشا ن ميدهد که ما خود را دربرا برجانب مقابل حقیر ا حسا س مينما یيم و سعي دا ريم  ا زآ ن هاتقاضا نماییم که از تفوق طلبی خود دربرابر ما کار نگیرند، بعضي ا وقا ت ا ين نوع کم زنی یکنوع  تکتیک میباشدکه بخاطر جلوگیری ازاحساسات طرف مقابل مورد استفاده قرارمیگیرد. اما اغلبا ازین روش زمانی استفاده میکنیم که خود را بی مدد وه راسان احساس مینماییم.

اشخاصیکه اینوع ذهنیت دا رند طور ذيل ميباشند:

·        خا موش

·        محتاط ومتقاضی

·        فرومايه

·        طفل صفت

 

ذهنیت متعادل : ( من درست میگوییم – شما درست میگویید )

اگر چه در اين روش تفاوت هاي زيادي در موقف، طرزدید و ارزيابي ها وجود دارداما هردو طرف به همدیگر احترام قایل هستندو سعي میکنند منازعه را مساويانه حل نمايند.

اشخاصیکه اين طرز فکر را دارند طورذیل برخورد میکنند:

·        آرام

·        معقول

·        منصفانه

·        فراخ نظر

·         

روش برد و باخت :

درين روش بازنده از حل منازعه ناراضي میباشد اما برنده راضي بوده ميتواند ازدیدگاه بازنده هنوزهم ریشه های منازعه با قی است که در نتيجه خطردرگیری مجدد هر لحظه وجوددارد . روش برد و باخت در سطح بین المللی طوری است که ضروریات اساسی یک قشر ازجامعه را نادیده میگیرد و آنها را تحت فشارقرارمیدهد.

 

روش باخت- باخت :

 

اين روش یکنوع کناره کشی و مصالحهء ساختگی است که هردو طرف بدون درنظرداشت منافع و نيازمندي هاي شان انجام ميدهند اکثراً اين راه هاي حل واقعی نبوده محدود به زمان است زيرا يکی از طرفين دوباره دعوي را آغاز خواهد کرد.

 

 

روش برد – برد

 

روش برد – برد در حقیفت تغییر منازعه است از حالت تعرض ودفاع به جهت همکاري . اين یک تغیير مهم در ذهنیت طرفین بوده که پروسهء مفاهمه را به جهت مثبت وسازنده سوق میدهد. اين بهترين روش است زيرا منفعت هردو جانب را تحت پوشش میگیرد .

اگر ميخواهيد طرز فکر تانرا به روش برد- برد عیارسازید بايد نکات ذيل را در نظر بگيريد :

·        بايد به نیاز های پنهانی طرفين منازعه برگرديد که در قبال هرعملکرد شان چه نهفته است؟ چرا اين موقف را بخود گرفته اند ؟ چه نتايج را متوقع هستنددرصورتیکه پیشنهادات شان پذيرفته شود ؟ نیاز های شان چه است یا چه نیاز های را میخواهند که برآورده شود؟

·        شما بايد توانائي دريافت تفاوت های فردی را داشته باشيد و قبول کنيد که آن ها وجود دارند.

·        شما بايد وسعت نظر داشته باشيد که در روشني معلومات وطرزفکر مشترک موقف تانرا دریابید. اين بدین معنی است که بايد قادر به تفکر مجدد در مورد طرز دید وموقف تان باشيد وقتیکه تصويرکلي از فکتور هاي بدست آورید.

·        شما بايد قادر به هجوم بالاي مشکل باشيد نه بالاي طرف مقابل. به شکل سازنده و مثمردر جهت دریافت راه حل کارکنید.

 

 

 

 

 

 

چک لست بخش از منازعه

 

منازعه دارای کدام سوابق میباشد؟

 

 

ايا نقاط عمده قابل  برگشت درسیر منازعه موجود است؟

 

 

 

آيا منازعه تغییر کرده؟ اگر کرده آیا شدت یافته یا کاهش نموده است؟

 

 

درکدام حالات منازعه شکل می یابد ودر کدام حالات فروکش میکند.

 

 

 

کدام اسباب منازعه را شدت میبخشد و کدام یک کاهش میدهد؟

 

 

 

آیا امکان فاصله گرفتن ازمنازعه وجود دارد ؟

 

 

 

کدام امکانات توسط کدام ا شخاص اظهار شده که منازعه را کاهش بدهد ؟

 

 

 

چقدر امکانات بخاطر کاهش منازعه ودرک شدن توسط جانب مقابل وجود دارد؟

 

 

 

 

 

 

نزاع منصفانه :

1.     آيا ميخواهم منازعه را حل نمايم ؟ (به حل مشکل متمایل باشید.)

2.     آيا ميتوانم تصویر کلي داشته باشیم نه فقط طرز دید شخصي خودرا ؟ (ساحهء ديد تانرا وسعت بخشید)

3.     نیاز ها و نگراني ها ي افراد درگیر چه است ؟ ( یادداشت کنید. )

4.     امکانات چيست ؟ ( به راه هاي حل که انجام داده ميتوانيد فکر کنيد وراهی را انتخاب کنید که نیاز های جانب مقابل رابیشتر برآورده سازد.)

5.     آیا میتوانیم مشترکا آنرا حل نماییم ؟ (طورمساويانه رفتار کنید )

6.     چه احساس ميکنيم؟ آيا بسيار احساساتي هستيم ؟ ( وفت بگیرید تا خونسرد شوید.)

7.     چه را ميخواهيم تغیير بدهيم ؟ (واضح صحبت کنید، به مشکل حمله کنيد نه بر شخص )

8.     چه فرصتی را این راه حل  ميتواند مهيا سازد ؟ ( روی نکات مثبت کارکنید نه منفي)

9.     آيا ما به جناح سومي بيطرف ضرورت داريم ؟ (آیا اين ميتواند ما را در درک يکديگر کمک نمايد و باعث دريافت راه حل شود .

10.                        چگونه هردوي ما ميتوانيم برنده شويم ؟ ( درجهت راه حل کار کنيم تا نیاز های هردوی ما برآورده گردد.

تلاش هاي من بخاطر تغيير

به تعقيب اين سمينار ميخواهم د رمسايل ذيل تغيیرات بیاورم:

1-

2-

3-

 

 

توجه: کوشش ننمائيد که به يکباره گي تغيير بياوريد ،  تحليل شده و به تدريج عمل نمايید.

 

منازعه یک فرصت است:

به مفهوم کلي منازعات، خطرناک و اجتناب ناپذیر تلقی میشود اما منازعه یک فرصت هم میباشد فرصت درحهت انکشاف به سطح اهداف وانکشاف به سطح روابط.

انکشاف در سطح اهداف :

·        طرق وراه های حل جديد وکلي براي منازعه ايجاد میگردد . از طريق منازعه معلومات و نظريات گوناگون دريافت مي کنيم که مارا به حقايق رهنمائي میکند وبرای نیل به بهترين راه حل کمک خواهد کرد يکبار که راه حل دريافت گرديد به همه طرفين منازعه آشکار میشود که چرا این بهترين راه حل است زیرا ثبات وتدوام در سطح بالا قرار دارد.

·        قواعد جديد توسط همه قبول شده است . پرنسيب هاي تصاميم حاصله پذیرفته شده است.

 از طريق منازعات، نظريات مختلف ميتوانند تبادله شوند. بعد از دريافت وجه مشترک همه ميدانند که چرا راه حل چنین بوده است اين براي همه قابل قبول خواهد بود .

·        تصاميم اتخاذ شده است ، مسایل بيشتر به تعويق انداخته نشده از طريق منازعات تقاضابرای راه حل وجود دارد .

·         

انکشاف مثبت در سطح روابط:

 

·        خشم شخصی اظهار شده ميتواند ، اما اگر خشم ابراز نشود به ناراحتی هاي روانی در پروسهء افهام  و تفهيم منجر خواهد شد.

·        انديشه هاي مختلف به خوبي ميتوانند مورد جر و بحث قرار گيرند .

·        مفکوره ها و نظريات جديد جدي گرفته مي شود صحبت روي منازعات و نظريات مختلف فرصت خوبی را مساعد میسازد تا به طرف مقابل نشان دهیم که به نظريات آن ها توجه داریم.

·        ازسلوک اذیت دهنده ميتواند یاد آوری صورت گیرد .

·        توجه روی سازش وهمکاری صورت میگیرد .

·        فرصت بلند بردن ميزان اعتماد وجود دارد ، با استفاده از منازعه با وضاحت نظريات و موقف خودرا به ديگران نشان خواهيم داد . از اين طريق ديگران ما را درست درک ميکنند و هيچگاه اين احساس را نخواهند داشت کرد که ما صرف تمثیل میکنیم.

 

تلاش هاي من بخاطر تغيير

به تعقيب اين سمينار ميخواهم تغيیرات ذيل را بیاوریم:

1-

2-

3-

 

 

توجه: کوشش ننمائيد که به يکباره گي تغيير بياوريد ،  تحليل شده و به تدريج عمل نمايید وتغییر آوردن را ادامه دهید.