مـبـــا رك
مـبـــا رك
از ماده بركت گرفته شده است . يعنى شب پر از رحمت ، شب بسيار مفيد و سودمندى ، كه درآن فراخى وزيادى نعمت وروزى وجود ميداشته باشد.
همچنان خداوند پاك ميفر مايد : « شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن »( ماه رمضان ماه ست كـــــه در آن قرآن فرود آورده شده است .)
بنٱ حكم مطلق همين است كه شب قدر در ماه مبارك رمضان است. شبى است كه در آن قرآن عظيم الشان كه مبدا تمام خيرات وبركات وسر چشمه تمام نيكى ها وخوبى ها ست ، نزول يافته است .
شب قدر ، شبى است ، كه مقدرات جهان بشريت با نزول قرآن در آن استحكام مى پذيرد ومشخص مى گردد.
مفسرين اسلام نزول قرآن را بردو قسم :
۱ - نزول دفعى و كلى
۲- نزول تدريجى تقسيم مينمايند :
نزول دفعى يعنى قرآن بطور كامل در شب قدر برقلب رسول اكرم (ص) نازل گرديده است ونزول تدريجى عبارت از نزولى است كه : قرآن در مدت بيست وسه سال به تدريج وبه مناسبت ها وطبق رويداد ها بر پيغمبر اسلام محمد صلى الله عليه وسلم نزول يافته است.
ليلـــة الـــقــــدر :
«انا انز لنا ه فى ليلة القدر وما ادراك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من الف شهر »( به تحقيق ما فرود آورديم قرآن را در شب قدر وچه چيز مطلع ساخت ترا كه چيست شب قدر ، شب قدر بهتر است از هزار ماه (
خداونــد پاك ميفر مايد : « شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن »( ماه رمضان ماه ست كـــــه در
آن قرآن فرود آورده شده است .( سوره بقره آيه ۱۸۵ ) ودر سوره قدر ميخوانيم :
« انـــــاانزلنا ه فى ليلة القدر »(ما آن را در شب قدر نازل كرديم ) بنٱ حكم مطلق همين است كه شب قدر در ماه مبارك رمضان است .
معناى قـــــدر
قدر به معناى اندازه كردن ، معين نمودن وفيصله كردن آمده است . يعنى ليلة القدر شبى است كه خداوند متعال در آن هر چيزى را صحيحٱ انــدازه مى نمايد . ووقت آنرا تعيين مى كند واحكام را نازل مى فر مايد وتقـدير هر چيزى را مقرر مى نمايد.« فيها يفرق كل امر حكيم . امرٱ من عند الله ... »« فيصله كرده ميشود هر كار استوار آن ، فرود آورديم آنرا به وحى كردن از نزد خويش. »( الدخان آيات ۴ و ۵ )
ليلة القدر دركدا م يكى از شب هاى رمضان ميباشد :
حضرت ام المومنين عائشه(رض) مى گويد : كه پيامبر فرموده است : « ليلة القدر را در ده شب آخر رمضان در شب هاى طاق جستجو كنيد .»( رواى حديث شريف بخارى )
ولى به هر حال براى مسلمانان بهتر اين است كه هر شب ماه مبارك را به احتمال اين كه شب قدر باشد ، به عبادت وقرائت قرآن ودعا بگذرانند ودعا خويش را منحصر به سه ويا چهار شب ويا هم شب هاى طاق نسازند.
دعــــــاى ليلة الــقدر
بى بى عايشه (رض) مى گويد : كه به پيامبر (ص) عرض كردم كه اى پيامبر خدا ! اگر من در بيابم كه كدام شبى ليلة القدر است كه در اين شب به خداوند (ج) چه دعا كنم : فرمود بگو :
« اللهم إنك عفـو كريم تحب العفـــو فــاعـــف عنـــى »« خداوند ا ! تو بسيار عفو كننده وبسيار صاحب كرمى ، عفو نمودن را مى پسندى ، پس خطا هاى مرا عفو كن ».
اى خـــواجه چه جـوى از شب قدر نشانى
هــر شب ، شب قدر است اگر قدر بدانى
«سعدى شيرازى»
ارمــــغــــان هــاى رمضان
تلاوت ، تعليم وتعلم قرآن مجيد ، تحقيق وتتبع در امورات وعر صه هاى اسلامى وآشنايى با سيرت پيامبر اسلام وصحابه كرام وتاريخ اسلامى ، اقامه نماز ها ، واداى تراوايح با ختم قرآن عظيم الشان ، عادات به نوافل ونماز هاى سنتى ، افـــــزايش صدقات ، انـــفاق وتقويت روح گــــــذشت واحسان، صله رحمى ورسيدكى بــــه خويشاوندان ، دعــا ونيايش بيشتر، امر به معروف ونهى از منكر، تــوبه وبازگشت از لغزشها وگناهان،
ماه رمضان ، ماه بازگشت به زلال طبعيت وفضاى پاكيزه فطرت وتمرين آزادگى از« خور وخواب وخشم وشهوت » است.
مـاه رمضان هزاران گوهر گرانبها به انسانها هديه كرده ومى كند ، ولى سه گوهر « آزادى » ،
«اگاهى » و « عشق الهى » از در خشانترين هديه هاى اين ماه بشمار ميرود.
روزه انسان را از سلطه هوسها ، ونياز هاى كاذب ، وتحمليى وافراط در نياز هاى واقعى ، ازاد مى كند وبه انسان « آزادى اراده » مى بخشد.
انسان در سايـــــه رمضان با « معارف عالی قرآنى »
آشنا مى شود وبا بهترين رهنمود هاى زندگى انس مى گيرد .
دستيابى به سعادت جاويدانى ورهايى از همه رنجهاى دنيوى وآخروى ، بدون « گوهر تقوا » مقدور نيست ورمضان مبارك اين گوهر آسمانى را به روزه داران مى بخشد.
پاسدارى ونگهبانى از اين « گوهرآ سمانى » نياز به هوشيارى ، مراقبت وهمكارى همگانى دارد.
ا هميت روزه در تناسب بـا نمـاز
تيمورشاه الفت