نزول صحف وكتب آسمانى
نزول صحف وكتب آسمانى
مطابق به روايات دينى ،
صحف ابراهيم در اوايل ماه مبارك رمضان
تـورات درششم مـــاه رمضــان
انجيل در سيزدهم مــاه رمضان
زبــور داود علیه السلام در هژدهم ماه رمضان وقــرآن عظيم الشان در ۲۳ مـــاه رمضان بطور مجموعى به بيت المعمور وبعدٱ در بيست و سه سال بر پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه والسلام نازل يافته است .
چهارم :
مطابق به روايات دينى وشواهد تـــاريخى : اولين فيصله ميان حق وباطل ( غزوه بدر ) هم در مــاه مبارك رمضان صورت گرفته است . و قرآن عظيم الشان اين غزوه را بنام « يوم الفرقان » مسمى نموده است .
همچنان مــطابق بــه بـــرخى از روايات تاريخى : ميگويند كه فتح مكه هم در مــاه مبارك رمضان صورت پذيرفته است .
حفظ وصيانت مـا ه رمضان
در ماه مبارك رمضان دو نوع حفظ ودوصيانت در برابر انسان بوجود مى ايد :
-۱ حفظ انسان از وسوسه هاى شيطان
-۲ حفظ انسان از گرفتارى هاى عذاب الهى
خــوشحالى هـــاى مــاه مبا رك رمضان :
روزه دار در ماه رمضان دارايى دو خوشحالى در يك روز ميباشد :
-1 وقتيكه روزه دار روزه خويش را افطار ميكند.
-2 دومين خوشحالى ملاقات با ذات پرورد گار در روزه قيامت است.
در حــــديث شريف آمده است :
« كسيكه با ايمان واحتساب ( نيت كسب ثواب ) روزه گيرد ، تمام گناهان را كه قبلآ مرتكب گرديده باشد ، بخشيده ميشود»( رواى حديث بخارى ومسلم )
۱ - شش روز شوال
از ابو ايوب انصاري ( رض ) روايت است كه : پيامبر صلى الله عليه وسلم فرمود :
« من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال كان كصيام الد هر » « كسي كه ماه مضان وبدنبال آن شش روزه از ماه شوال را روزه بگيرد مانند اينست كه يك سال كامل را روزه گرفته باشد »
( صحيح سنن ابو داود : ۲۱۲۵ ( ،) صحيح مسلم : ۲/۸۲۲/۱۱۶۴( ، ) سنن الترمذى : ۲/۱۲۹/۷۵۶ ( ، )سنن ابن ماجه : ۱/۵۴۷/۱۷۱۶ (
۲و۳ روز عرفه براى غير حاجي وروز عاشورا وروز قبل ازآن :
از ابو قتادة روايت است : » سئل رسول الله )ص( عن صوم يوم عرف ؟ فقال : يكفر السنة الماضية والباقية ، وسئل عن صوم يوم عاشورا ء ، فقال يكفر السنة الماضية »« از پيامبر)ص(در باره روزه روز عرفه سؤال شد فــرمود : گناهان سال گذشته وسال جاري را از بين مى برد ودر باره
روزه روز عاشورا از او سؤال شد فرمود : گناهان سال گذشته را از بين مى برد «
) صحيح مسلم : ۲/۸۱۸/۱۱۶۲ (
از ام الفضل بنت حارث روايت است :» أن نسا تماروا عند ها يوم عرفة فى صيام رسول الله )ص( فقال بعضهم : هو صائم ، وقال بعضهم : ليس بصائم ، فارسلت إليه بقدح لبن وهو واقف على بعيره بعرفة فشربه« » مردم در روز عارفه در باره روزه بودن پيامبر صلى الله عليه وسلم نزد من بحث وجدال كردند . بعضى از آنها گفتند : او روزه است وبعضى ديگر گفتند روزه نيست . من ظرفى از شير را برايش فرستادم ، ايشان در حالى كه روى شترش در عرفه ايستاد بود آن را نوشيد « ).
)صحيح امام بخارى ، فتح البارى : ۴/۲۳۶/۱۹۸۸ ،صحيح مسلم : ۲/۷۹۱/۱۱۲۳ ، سنن ابود داود ) ابن المعبود : ۷/۱۰۶/۲۴۲۴ (
از ابو غطفان بن طريف مري روايت است : از ابن عباس (رض ) شنيدم كه مى گفت :
» حين صام رسول الله )ص( يوم عاشورا ء وأمر بصيامه ، فقال يا رسول الله إنه يوم تعظمه اليهود
والنصارى فقال رسول الله )ص( : فإ ذا كان العام المقبل إن شا ء الله صمنا اليوم التاسع . فقال : فلم يأت العام المقبل ، حتى توفى رسول الله )ص(» )وقتى پيامبر صلى الله عليه وسلم روز عاشورا را روزه گرفت وبه روزه گرفتن آن دستور داد ، مردم گفتند اي رسول خدا عاشورا روزي است كه يهود ونصارى آن را بزرگ مى دارند .
پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود :
سال بعد انشا ء الله روز نهم را هم روزه مى گيريم. ابن عباس گفت : قبل از آنكه روز نهم سال بعد بيايد پيامبر صلى الله عليه وسلم فوت كرد .(صحيح سنن ابو داود : ۲۱۳۶ ) ، (صحيح مسلم : ۲/۷۹۷/۱۱۳۴